جمعه , 10 فروردین 1403 - 3:00 بعد از ظهر

کاربرد پودر ماهی در جیره غذایی دام, طیور و آبزیان

کاربرد و خواص پودر ماهی در دامپروری

از بین نهاده های دامی, پودر ماهی با کاربرد فراوانی که در صنعت غذایی دام, طیور و آبزیان دارد یکی از مهمترین و بهترین غذاها با ارزش غذایی بالا می باشد.

تولید پودر ماهی در اکثر نقاط جهان که به دریا متصل بوده انجام می شود.در ایران هم به دلیل وجود دریای خزر و دریای خلیج فارس تولید این محصول بسیار زیاد می باشد.

پودر ماهی برای تغذیه دام دارای ارزش غذایی بسیار بالایی بوده و بیشتر مواد غذایی ضروری برای بدن دام را در خود دارد.ولی دلیل اصلی که پودر ماهی را به نسبت سایر مواد غذایی تفکیک می کند نوع چربی موجود در این پودر ماهی می باشد.پودر ماهی دارای اسید چرب اشباع نشده با نام اسید چرب امگا-3 می باشد که باعث تقویت بدن دام می شود و بدن دام را تقویت کرده و در مقابل اکثر بیماری ها مقاوم می کند.

کاربرد پودر ماهی

کاربرد و بررسی پودر ماهی در صنعت غذایی طیور

غلیظ بودن و بوی پودر ماهی سبب شده تا از این محصول به مقدار 10% در تولید غذای طیور از آن استفاده شود.دلیل استفاده 10 درصدی از پودر ماهی این می باشد که اگر به مقدار بیشتر استفاده شود بوی ماهی در خوراک پیچیده و سبب عدم استفاده طیور از آن می شود.همچنین مقدار 10 درصدی روغنی که در پودر ماهی وجود دارد سبب فساد آن در بلند مدت می شود.

محتوا اسید آمینه پودر ماهی بسیار بالا می باشد و از لحاظ چربی و پروتئین 2 برابر سویا بوده و همین عوامل ارزش غذایی بالا این محصول و استفاده 10 درصدی از آن در خوراک طیور را نشان می دهد.

پودر ماهی برای تغذیه مرغ به ویژه جوجه های در حال رشد به دلیل وجود محتوای روی که در خود دارد بسیار مناسب می باشد و کاربرد فراوانی برای جیره دارد. زیرا روی در رشد جوجه های در حال رشد بسیار موثر بوده و کمبود آن در جیره باعث عدم رشد آنها می شود.

 

استفاده و فواید پودر ماهی برای غذای آبزیان

پودر ماهی یکی از مغذی ترین غذاها در بین تمامی غذاها برای آبزیان می باشد که از مواد مغذی آن می توان به پروتئین و ویتامین D آن اشاره کرد. ویتامین D بیشتر در ماهی های چرب مثل سالمون, قزل آلا, ساردین و …. وجود دارد که برای رشد و سلامت مفید می باشد.

از کاربرد ها و فواید پودر ماهی برای تغذیه ماهی می توان به اسید چرب امگا-3 آن توجه کرد که برای بدن آبزیان بسیار مفید است.

درباره ی admin admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *