شنبه , 1 اردیبهشت 1403 - 3:22 بعد از ظهر

سبوس برنج برای خوراک مرغ تخمگذار

سبوس برنج برای تغذیه مرغ

سبوس برنج به عنوان یک نهاده ارزان قیمت به نسبت ذرت که از ارزش غذایی تقریبا بالایی برخوردار می باشد برای خوراک مرغ تخمگذار موثر بوده و استفاده می شود.

مرغ های تخمگذار از حساسیت تخمگذاری بالایی برخوردارند, زیرا خوراک نامناسب برای تغذیه آنها می تواند به قطع تخمگذاری آنها شود که در این صورت در مرغداریها میزان تولید تخم مرغ بشدت کاهش پیدا می کند.

سبوس برنج برای خوراک طیور باید حاوی خالص سبوس برنج و همراه با نیم دانه های برنج باشد و به هیچ وجه نباید از شلتوک یا پوسته برنج برای تغذیه استفاده کرد.

سبوس برنج برای مرغ تخمگذار

چه نوع سبوس برنجی مناسب برای تغذیه مرغ تخمگذار می باشد؟

برای افزایش تخم مرغ در مرغهای تخمگذار باید رژیم غذایی آنها با مواد غذایی ترکیب شود که ویتامین, چربی, پروتئین و مواد معدنی را در خود داشته باشد. سبوس برنج با دارا بودن ارزش غذایی بالا اکثر مواد مغذی مورد نیاز برای تولید تخم مرغ را در خود دارد.

انواع مختلفی از سبوس برنج موجود می باشد که به صورت خالص و ناخالص بوده. برای استفاده از سبوس برنج در رژیم غذایی مرغ تخمگذار باید سبوس خریداری شده به صورت خالص و کمی درشت و همراه با دانه های ریز برنج باشد.

 

خواص سبوس برنج برای تغذیه مرغ تخمگذار

مقدار پروتئین سبوس برای تغذیه مرغ تخمگذار حدود 10 الی 15 درصد که بستگی به نوع سبوس دارد و چربی آن 10 الی 12 درصد و همچنین دارای 10 درصد فیبر می باشد.

از دیگر فواید سبوس برنج برای خوراک طیور می توان موارد زیر را نام برد:

تامین کننده ویتامین B جیره طیور

تامین کننده مواد معدنی جیره طیور

همانند دیگر غلات تامین کننده اسید های آمینه و اسید های چرب جیره طیور

 

سبوس برنج برای مرغ تخمگذار مضراتی هم دارد؟

مقدار استفاده سبوس در جیره مرغ تخمگذار حدود 10 درصد می باشد. استفاده بیش از حد از آن در جیره می تواند مضرات قابل توجهی داشته باشد. از جمله این مضرات می توان به مقدار بالای سیلیس در سبوس اشاره کرد که مصرف بیش از حد از آن برای خوراک طیور می تواند موجب زخم شدن دهان آنها شده و مقدار مصرف خوراک را بسیار پایین بیاورد.

از دیگر مضرات سبوس برنج برای طیور می توان به استفاده آسیاب شلتوک یا پوسته برنج به جای سبوس برنج اشاره کرد که این پوسته برنج به گوارش طیور بسیار آسیب می رساند.

درباره ی admin admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *