پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 10:22 بعد از ظهر

کنجاله زیتون خوراک دام

کنجاله زیتون خوراک دام

در ایران در کارخانه های روغن کشی زیتون پس از استخراج روغن از زیتون محصولات فرعی زیادی نظیر گوشته و هسته زیتون باقی می ماند که پس از پردازش از آن به عنوان کنجاله زیتون در صنعت خوراک دام استفاده می کنند.

اگر زیتون با استفاده از روش مکانیکی روغن آن استخراج شود حدود 33% تفاله زیتون حاصل می شود ولی اگر به روش حلال استخراج شود حدود 25% تفاله باقی می ماند و میزان 17% آب استخراج می شود.

این حجم از تفاله های زیتون پس از پردازش که حاصل فشرده سازی, خشک کردن و آسیاب این تفاله ها می باشد تبدیل به کنجاله یا پودر زیتون شده و برای خوراک دام و طیور مورد استفاده قرار می گیرد.

کنجاله زیتون خوراک دام

مزایای کنجاله زیتون خوراک دام

از مزایای کنجاله زیتون می توان به سطح فیبر بسیار بالا اشاره کنیم که می توانید از آن در جیره دام با نهاده هایی که دارای فیبر کمتر می باشند (مانند غلات) استفاده کنید و این عمل باعث بهبود دستگاه گوارش دام شما هم نیز می شود.

طبق آنالیز کنجاله زیتون که ما انجام داده ایم این محصول از لحاظ پروتئین, چربی و انرژی تقریبا در سطح متوسطی قرار دارد.حداکثر پروتئین, چربی و انرژی این محصول به ترتیب 11درصد, 12درصد و 2990 کیلو کالری می باشد.

از مزایای دیگر کنجاله زیتون به قیمت پایین این محصول به نسبت سایر نهاده ها می توان اشاره کرد که نسبت به مواد مغذی و کاربردی که در جیره دارد دارای قیمت بسیار پایینی می باشد.

 

قیمت کنجاله زیتون مرغوب برای جیره دام

با افزایش روز افزون نرخ ارز قیمت نهاده های دامی هم روز به روز در حال افزایش می باشد.

کنجاله زیتون با قیمت بسیار پایین نسبت به نهاده های مشابه ضمن مفید بودن می تواند هزینه تمام شده جیره را بسیار پایین بیاورد.

عوامل متعددی مانند کیفیت محصول تولیدی و همچنین نحوه فرآوری آن می تواند در قیمت کنجاله زیتون تاثیر گذار باشد.

 

بهترین کنجاله زیتون برای خوراک دام

بهترین نوع از کنجاله زیتون باید شامل صد درصد از گوشته و هسته زیتون باشد.

این هسته و گوشته باید کاملا فرآوری و نرم یکدست باشد.

از لحاظ ظاهری باید دارای رنگ قهوه ای تیره باشد.

توجه کنید که رطوبت کنجاله زیتون زیر 10% باشد زیرا رطوبت بالا باعث ماندگاری کم کنجاله و در نتیجه باعث فاسد شدن آن می شود.

 

منابع

https://www.oliveoilmarket.eu/olive-oil-cake-and-by-products/

درباره ی admin admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *