پنجشنبه , 9 فروردین 1403 - 10:22 بعد از ظهر

انواع سبوس و فواید آن برای خوراک دام

سبوس برنج و فواید آن برای خوراک دام

از مهمترین فواید سبوس برای دام که از قدیم به آن توجه شده است فیبر سبوس می باشد که از یبوست در دام جلوگیری می کند.

مواد مغذی بسیار دیگری در انواع سبوس وجود دارد که هر کدام به نحوی نیازهای بدنی مورد نیاز بدن دام را رفع می کند.

از سبوس برنج این ماده مغذی شروع کنیم که در شهرهای شمالی کشور پس از برداشت برنج و در کارخانه های شالیکوبی پس از صیقل دادن دانه برنج بدست می آید. این ماده پودری و آسیابی که گاها دانه های ریز برنج هم همراه آن آسیاب شده است به رنگ قهوه ای روشن بوده و خواص متعددی برای خوراک دام دارد.

از خواص سبوس برنج برای خوراک دام به صورت خلاصه می توان به مواد معدنی و مغذی زیر اشاره کرد:

شامل ید, آهن, منگنز, فلور, املاح معدنی, ویتامین B1, B2, B5, E, A و همچنین وجود کالری , چربی, فیبر, پروتئین, شکر و کربوهیدرات نیز اشاره کرد.

فواید سبوس برای دام

سبوس گندم و فواید آن برای تغذیه دام

در ابتدا به توضیح سبوس گندم که مناسب برای خوراک دام می باشد بپردازیم که چه تعریفی دارد. سبوس گندم به پوسته متصل به دانه گندم گفته می شود که در کشور خودمان و سایر نقاط جهان جهت مصارف خوراک دام تولید می شود. این ماده غذایی هم همانند سبوس برنج نیز دارای مواد مغذی و معدنی بسیاری می باشد که مهمترین خواص آن تنظیم سیستم گوارش بدن و همچنین رفع یبوست می باشد.

از فواید متعدد سبوس گندم برای دام می توان به فسفر, روی, کلسیم, آهن, منیزیم, ویتامین B, E, فیبر, گلوتن, فلوئور, سیلیس اشاره کرد.

 

سبوس برنج برای خوراک دام بهتر است یا سبوس گندم؟

اینکه بگوییم سبوس برنج بهتر است یا سبوس گندم سوال منطقی نمی باشد. زیرا هر کدام از سبوس ها دارای ارزش غذایی و خواص مربوط به خود می باشند.

مثلا پروتئین سبوس گندم از سبوس برنج بالاتر می باشد ولی چربی سبوس برنج از سبوس گندم بالاتر بوده و همچنین فیبر سبوس برنج از سبوس گندم بالاتر بوده.

 

آیا مصرف سبوس به تنهایی برای خوراک دام مفید می باشد

مصرف سبوس به تنهایی در جیره غذایی دام مناسب نمی باشد ولی می توانید آن را به همراه علوفه به میزان 20 الی 25 درصد در خوراک دام ترکیب کنید و بعد مورد مصرف قرار دهید تا از فواید آن برای خوراک دام بهره مند شوید.

درباره ی admin admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *