پنجشنبه , 6 اردیبهشت 1403 - 11:18 قبل از ظهر

سبوس برنج و خواص آن برای خوراک دام

سبوس برنج خوراک مغذی برای خوراک دام

سبوس برنج, به لایه بیرونی متصل به دانه برنج می گویند که شامل مواد مغذی زیادی برای خوراک دام می باشد, سبوس برنج غنی از ویتامین گروه B و ویتامین گروه E می باشد که باعث تقویت سیستم ایمنی بدن در مقابل بسیاری از بیماری ها می باشد.

سبوس برنج دارای فسفر بسیار بالایی می باشد, وجود فسفر در سبوس باعث شده که کلسیم را بهتر جذب کند و موجب  تقویت استخوان ها شده و از پوکی استخوان در حیوان جلوگیری کند.

وجود فیبر, آنتی اکسیدان, پتاسیم, آهن و ویتامین گروه B موجود در سبوس برنج باعث سلامت بدن حیوان شده و بسیاری از نیازهای تغذیه ای آنها را رفع می کند.

ویتامین B6 و میزان پروتئین موجود در سبوس برنج مقدار زیادی انرژی به دام می دهد و باعث تقویت و ایجاد عضله در بدن دام می شود.

سبوس برنج خوراک دام

خواص و فواید سبوس برنج برای خوراک دام

از فواید سبوس برنج برای تغذیه دام می توان به موارد زیر اشاره کرد:

سبوس برنج غنی از مواد آنتی اکسیدانی, ویتامین B1, ویتامین B2, ویتامین B5, ویتامین B6, ویتامین E و فیبر بوده و غنی از مواد معدنی, منیزیم, کلسیم, آهن, منگنز, روی, مس, سلنیوم, اسید های چرب ضروری و پتاسیم می باشد.

 

میزان استفاده سبوس برنج برای تغذیه دام و طیور

با افزایش نجومی قیمت نهاده های دامی, دامداران به سمت نهاده های ارزان قیمت از جمله سبوس برنج برای خوراک دام خود جذب شده اند. دلیل جذب این نهاده قیمت ارزان و نصف آن به نسبت سبوس گندم و جو می باشد.

از سبوس برنج می توان به مقدار مشخص در رژیم غذایی دام و طیور استفاده کرد. مقدار تعیین شده استفاده از سبوس برنج در رژیم غذایی دام به صورت زیر می باشد:

بره و گوساله حداکثر 10%

گاو شیری, گاو گوشتی و میش حداکثر 25%

در جیره غذایی طیور هم تا حدی از سبوس برنج استفاده می شود که مقدار آن را برای شما مشخص می کنیم:

طیور گوشتی حداکثر 15%

 

مضرات سبوس برنج برای خوراک دام

همانطوری که سبوس برنج برای خوراک دام دارای مزایای بسیاری می باشد, استفاده بیش از حد از آن مضراتی هم در پی دارد.

اگر مقدار مصرف از مقداری که برای شما مشخص کردیم بیشتر شود باعث کم شدن جذب مواد ضروری در بدن دام خواهد شد این مواد ضروری شامل آهن, روی و کلسیم می باشد.

همچنین سبوس برنج دارای مقدار زیادی فیبر می باشد که استفاده بیش از حد از آن برای حیواناتی که دستگاه گوارش ضعیف دارند بسیار مضر می باشد.

توجه کنید که از سبوس برنج به تنهایی برای تغذیه دام خود استفاده نکنید و آن را همراه نهاده های دیگر مورد مصرف تغذیه دام خود قرار دهید.

درباره ی admin admin

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *